måndag 29 april 2013

Åh Berlin

Veckorna flyter på. Dagarna byter av varandra i ultrarapid. En vecka och tre dagar sedan vi kom hem från Berlin och det sitter kvar i kroppen, stenhårt.

I julklapp överraskade maken mig med en weekendresa till Berlin. Pratat om det länge men aldrig blivit av. Så äntligen!

Med handbagage drog vi till Landvetter och med 55 minuters resa i luften så var vi framme.

På fredagen tog vi det lugnt och strosade mest runt i området där vi bodde, Prenzlauer Berg som ligger på den östra delen. Så mysigt! Vi åt hela tiden och detta ätande följde oss hela resan.

På löragen började vi med lyxfrukost och sen drog vi in till centrum och åkte sightseeingbuss och såg monument efter monument från toppen av bussen. Stannade vid "checkpoint charlie" och påmindes om mur och krig. En sådan vacker men sargad stad, byggställningar på nästan varje gata men historien gör sig påmind, så viktigt.

Det blev mycket fika och ett stopp på vegetarisk hamburgerrestaurang i Krauzberg. Vi var även och kollade i ett varuhus, men kroppen pallade inte och det var faktiskt inte mycket att ha.

Det blev mycket gång denna lördag så kroppen var inte helt glad den kvällen. Men vi tog oss iallafall till en tapasrestaurang och beställde/chansade från tysk meny (vilket alla menyer va). Vi fick till det och beställde även öl och drinkar. Fanns ett galet utbud av alkoholfri öl och drinkar i hela Berlin. Sådan lyx. I Sverige ska man ju dricka alkohol så där har man tur om det finns ett alkoholfritt alternativ. Efter maten bjöd de oss på en snaps, även den alkolfrei.. till mig då. Sen gick vi hem och kollade Amerikansk Manhunt på CNN.

På söndagen drog vi till Die Mauer park. Där var det marknad, helt galet med folk och massor av konst, leksaker, kläder och secondhand. Jag ville ta med mig alla möbler hem i mitt lilla handbagage. En kruka från 60-talet (?) fick följa med hem iallafall.

Bäst: slippa alla Condeco, här var varje café/restaurang unikt och helt sitt eget.
Att våren hade kommit så långt.

Alla vackra byggnader och den härliga känslan som inte går att förklara.

Secondhandmöjligheterna.

Sämst: Att vi hade det så blåsigt.

Att jag inte hade en bil med släp så jag kunde frakta hem alla vackra möbler.

Att min kropp inte pallade.

Summa summarum: åh berlin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar