tisdag 25 september 2012

Tre dagar i september

25e september. Höst.
Så var det snart oktober, jaha dags att köpa julklappar? Septembers snabbhet har varit kriminell. Det har varit några regniga dagar med solen som blyg gäst. Tre lediga dagar, blandad kompott.

Fredag 
Regnet öste ned och idag hade vi ledig dag jag och barnen. Väntar på att det ska sluta regna så vi kan ge oss ut. Men det avstannar inte och vi håller på att gå varandra på nerverna. Väntan klär ingen av oss. 
Vi ska hämta bilen på verkstaden så vi får snällt ta på oss regnkläderna och börja traska, men vi har glömt O´s regnisar på dagis. O överlycklig som slipper.

Den 2 km långa vägen känns helt plötslig oändlig, mitt paraply går sönder, jag blir lite mer blöt. Går förbi "Max", som en räddande ängel. Blöta, hungriga och trötta slår vi oss ned på restaurangen. Barnen ska givetvis ha flaggor med sig därifrån. Mammans förklaring om regn och pappersflaggor vill inte lyssnas på. Två glada barn transformeras till två oglada barn när de blöta kläderna ska på, ut i regnet, den ena flaggan håller knappt i fem minuter. Nu två oglada barn varav en utan flagga.

När vi ser vår bil är vi alla glada, mest glad blev jag som fick betala 1000:- mindre en beräknat. Nu är vi alla glada igen. Vi tar den nybesiktade Forden till finaste morfar.

Hälsar på gräsänklingen vars fru är på rehabilitering. De har åldrats. Liksom september, alldeles för fort.
Vi har med oss alldeles för mycket fikabröd, äter upp allting. Barnen är så trötta, ligger på golvet och fyller på sig med socker och har det gott. Spelar på det ostämda pianot. Tur att morfars hörapparat var sönder för hujeda mig vilket liv.

Vi tar med oss nyskördade morfarsgurkor, de finaste och godaste du kan äta, hem. De har odlats och pysslats om med sådan jävlaranamma. Plockar sedan i de vildvuxna rabatterna en bukett att ta med hem. 
Dagens sjukaste!!
Så har jag fixat barret på salong! Hösten blir lite roligare då.
Lördag
Sovmorgon. Ja lite iallafall. Skövdetur står på schemat. Besök till barnens farmor och massfika hos gammelfarmor. Vi hinner med ett besök till Erikshjälpen, 15 minuter till godo. Och vi får äntligen napp på en sekretär, som vi letat. Sliten, söndriga delar, ingrodd i rökdoft, 150:- - som hittat. Men med lite kärlek blir det nog bra. Två tavlor och en lampa till O blev det med.
Regnet fortsätter ösa ned, tar en kort tur i skogen, finns ju inga dåliga kläder.
Sen en lugn kväll med vin och bara skräp på TVn. 
Nu vankas det kallare väder. Min lilla meteorolog!

Söndag
Jag och maken får sovmorgon. Vaknar båda med halsont, J trött efter en febernatt. Trotsar tröttheten för skoshopping till barnen, sommarskorna får ha gjort sitt.
Sen vankas det plommonpaj. Gott gott. Testa vettja: (fanns massor av olika recept när jag googlade så det blir till att testa fler framöver.

Till pajskalet:
150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Till fyllningen:
ca 10 plommon
100 g mandelmassa
75 g rumsvarmt smör
2 stora ägg
1 1/2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Sen:
Smält smöret och blanda ihop alla ingredienserna till pajskalet i en bunke.
Tryck ut degen i en pajform.
Förgrädda i ca 10 min mitt i ugnen på 200 grader.
Fyllningen:
Dela och kärna ur plommonen
Riv mandelmassan och rör den med smöret.
Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
Blanda ner mjölet och vaniljsockret.
Bred ut mandelsmeten i pajskalet.
Tryck ner de delade plommonen i fyllningen. Plommon ska fylla hela formen, lägg dom tätt.

Grädda mitt i ugnen ca 25 min.
Servera med vaniljvisp eller vaniljglass.
Jag hade för lite plommon, lägg på mer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar