tisdag 11 juni 2013

Semesta!

Vi är på Gotland. En veckas semester och besök hos farfar. Vi är inne på dag två. Status: trötta men vid gott humör. Sååååååååååå härligt!

O är ju mitt i sin sexårstrots och S säger att hon också är sex och härmar storebror med det mesta. Men ändå går det faktiskt bra och vi har haft två härliga om än trötta dagar. Fullt ös medvetslös.

I söndags packade vi bilen och far genom Småland ned till Oskarshamn. Dagen började med utbrott och trötta barn så det var med skräck och oro vi satte oss i bilen. Men resan gick bra, jag och barnen sov en timme sen ett stopp 45 min från färjan och sen började utfrågningen. "Är vi framme snart, hur långt är det, när är vi framme, jag vill va framme nu".

I går var vi i Visby innerstad och kollade runt. Efterlängtad Visby-glass, strosande i snigelfart i denna vackra stad, lek på lekplatsen i Almedalen och käkade på Bakfickan, en av de få året runt öppna restaurangerna. Mums.

Idag har vi hängt vid havet. Drakflygning och besök till Krusmyntagården för lunch. Där har de försäljning av kryddor och te, lekplats för barnen, världens utsikt och en fin trädgård att få inspiration ifrån. Lunchbeställningen började med drama. O skulle ha pannkakor, det hade han bestämt redan när vi kom dit. Vid en snabb glimt på menyn informerade jag O att det inte fanns några. Inte så poppis, vilket hela stället snart fick ta del av. Efter mutor om glass efter maten (hot) gick sedan maten ned.

Sedan var det premiärdopp! Jag och barnen gick långsamt ned i vattnet, jag skulle bara doppa benen men 20 minuter senare hade jag och barnen årets första dopp i ryggen. Vilken lycka! Jag och barnen helt euforiska. Medans J hjälpte barnen med kläderna tittade jag ut över havet med magen i vädret och kände mig verklig verkligen så förbenat lycklig.

J och O tog longboard/kickbike de 5 km hem medans jag och S åkte hem och duschade av oss. Sen satte vi oss på balkongen i solen och käkade årets första svenska gubbar och väntade in grabbarna. När de sedan kom hem var de trötta men glada. Allt hade gått bra och O hade klarat kullersten, värme, backar med bravur ♡. Det blev pannkakor till middag.

Nu sover barnen sedan två timmar.  Det är tufft att gå och lägga sig när det är ljust ute och det har inte varit helt lätt att få dem att somna. Men idag tog det bara 45 min.

Nu sängen med röda kroppar (mest ansikte men J har fått en härlig bonnabränna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar